Bagagetips voor motorreizen

Hoe neem ik toch al die spullen mee op de motorvakantie? Voor een weekend trip is het allemaal nog te behappen. Maar wat als je met ons mee gaat op de geweldige hotel rondreis door de Alpen & Dolomieten? Een motorreis waar je lange afstanden overbrugt en in meerdere hotels verblijft. Met een tasje in de topkoffer ga je het niet redden maar wat dan? En vergeet ook niet dat je motorvering veelal anders afgesteld dient te worden. De geometrie van de motor wordt namelijk aardig beïnvloedt door al dat extra gewicht. Niet alle motoren zijn van elektronische vering voorzien. Je zult in dat geval dan ook zelf de motor moeten afstellen. We zullen een aantal van onze tips geven. We gaan van voor naar achter:

Tanktas
Eigenlijk kan je niet meer zonder. Een tanktas voorkomt dat je allemaal zaken op je lichaam moet dragen wat op lange ritten vervelend kan worden en wat de effectiviteit van een motorpak teniet doet op het moment dat je een schuiver maakt. Je gebruikt je tanktas eigenlijk vooral om de dingen bij de hand te hebben die je onderweg vaak nodig hebt: (klein)geld, je zonnebril, powerbank met laadsnoertje en meer van dat kleine spul. En natuurlijk voor items die je graag bij de hand hebt zoals je motorpapieren, paspoort/id, rijbewijs, telefoon, medicijnen voor overdag, noem het allemaal maar op. Als je ergens stopt, neem je de tanktas van de motor mee en kan je zonder zorgen van je motor weglopen.

Bagagerol
De bagagerol is een briljante uitvinding. Een waterdichte is de overtreffende trap en de versie die wij van harte aanbevelen! Roltassen heb je in heel veel grootten en kleuren, maar het belangrijkste is de manier waarop hij op jouw motor moet worden vastgemaakt. Als je de keuze hebt, kies je natuurlijk voor een systeem waarbij je roltas snel op je motor zit, snel weer los te maken is, maar wel graag dat hij blijft zitten terwijl jij op een berg rijdt en hem niet bij bovenkomst weer beneden moet ophalen. We weten natuurlijk niet wat je allemaal wilt meeslepen op je reis, maar Robert gebruikt graag de 60 liter variant. Voor Guido is dit dan weer niet genoeg, want die is dik.....ke truien gewend. De 60 liter roltas is volgepropt niet te zwaar of te breed en kan makkelijk op het zadel gebonden worden met de bijbehorende straps, spanbanden of een spin. Ze zijn natuurlijk ook in diverse kleuren te koop, dus je kan hem ook nog passend bij je motor maken.

Koffersysteem
Een koffersysteem is in 1 woord: geweldig. Het biedt veel ruimte en is in bijna alle gevallen aangepast op je motor. Daarnaast heeft het een slot zodat je met een gerust hart met je tanktas kan gaan lunchen. Ook in koffersystemen zijn er legio mogelijkheden en let op: niet alle systemen zijn volledig waterdicht. Een paar waterdichte binnentassen kan nooit kwaad. Binnentassen zijn sowieso een uitkomst want je wilt niet met al je losse kleding van je motor naar hotel lopen en weer terug.
Een koffersysteem maakt je motor wel een stuk breder dan je misschien gewend bent. Voordat je op reis gaat, is het wel goed om even achter je motor te gaan staan en te kijken hoe de breedte zich verhoudt tot bijvoorbeeld je stuur. Wees je bewust van je breedte! In Nederland zijn alle wegen relatief breed, in het buitenland hebben we vaak rotswanden aan de rand die slecht meegeven of vangrails die dicht langs de kant staan. Het kan ook zeker geen kwaad om in Nederland de koffers al vol te gooien met je boodschappen of wat boeken (naar gelang je als hobby liever kookt of leest) en te voelen wat voor impact dit heeft op je rijervaring.